mandag den 14. september 2009

Fra-valg - at gemme en mulig fremtid?

Her ligger de så; mine fra-valg! Og glor på mig! Det var en meget stor og svær beslutning for mig at skille mig af med de ting jeg selv har lavet, selvom det for posens indhold, kun er ting som jeg selv synes er mislykkedes. Man gemmer da de ting man selv laver, gør man ikke?

Det har i hvert fald været vigtigt for mig at gemme de ting jeg har lavet. Så har jeg kunnet "læse" dem, med de fjel og gamler de har - men vigtigst af alt så har jeg kunnet være vidne til min egen kreative proces. Det har både været et synligt bevis for at jeg har bevæget mig videre, men det har også indeholdt et moment af fastholdelse. Mine gemte kreative sager har mindet mig om den proces jeg har været igennem, men også den jeg drømte om at komme videre med. "Ej, man kunne jo også lave sådan én.....jeg kunne også godt tænke mig at lave den i grøn....ej, nu kan jeg jo finde ud af at gøre sådan, så kan jeg også lave én....."

Men altså, nu ligger de der, og jeg måtte tage et billede af det, og skrive lidt om det, for at fastholde den smerte det lige var at give slip. Og så har turen endnu ikke gået til genbrugsstationen og jeg kunne i virkeligheden godt tage det ind i huset igen...."det var bare for sjov, jeg mente det ikke!"Men måske er det godt med et langt farvel? Om ikke andet har jeg taget et billede af hver ting og nu har jeg også et billede af det som det ligger dér og venter på en ny fremtid...som trash!?

Ting har et iboende budskab - et minde - om den arbejdsproces jeg har været igennem, med alle de tanker jeg havde undervejs. Alle de ting jeg dengang valgte og valgte fra. Og de blev et udkast. Et udkast eller eller svar på den løsning for det problem jeg satte mig dengang. De blev det svar jeg dengang havde og selvom jeg idag ville have gjort det anderledes, så er tingene ikke uden værdi. I lang tid havde de den værdi at de mindede mig om hvad jeg valgte og valgte fra og de ting jeg drømte om, men også et minde om den håndværksmæssige formåen jeg havde. Derfor var det vigtigt at gemme dem. De blev som en skammel jeg kunne stille mig op på og kigge ud over min igangværende kreative proces, som både pegede tilbage på hvad jeg hvade nået, men også pegende frem mod en mulig fremtid.

Og det vil de blive ved med at være; for jeg har jo stadig billeder af tingene. Men jeg har ikke længere plads til dem som fysiske genstande. Så nu er de kun et minde i billeder og stofligheden er kasseret, omend jeg stadig kan genkalde mig stoffet og syningerne osv. Beslutningen om at skille mig af med det, bliver et vidne om at jeg er videre....jeg har ikke længere brug for at gemme disse ting...jeg kan gøre det så meget bedre idag. Jeg er et helt andet sted. Men det er godt at have billederne, for så kan jeg altid hive dem frem og huske hvad jeg har været igennem, for at være der hvor jeg er idag ;)

Og det gør mig stolt. Stolt over mit fremskridt. Stolt over at jeg er vokset med opgaven. Stolt over at jeg er i stand til at give slip.....Så ja, det har været at gemme en mulig fremtid, men nu må jeg give lidt slip....for at give plads til noget nyt.....og så er det heller ikke værrer end det....jeg har jo stadig billederne!

1 kommentar:

  1. BRAVO!

    Godt skrevet - godt kasseret!
    FEDT at blive mindet om alle de tanker vi vævede rundt i dengang :-)

    SvarSlet