fredag den 19. marts 2010

Kreablogging

Hvad er det der gør at vi har brug for at at skabe ting og på hvilken måde er det materielle med til at iscenesætte os give os et netværk i blogverdenen?

Mange glade kreakvinder, deler ud af deres skaberevner og kreative på-hit. Gennem blogverdenen er der skabt et nyt forum, hvor man kan få sine kreationer helt ud til scenekanten og få respons og inspiration af andre. Kreativitet bliver dermed et sprog, en kommunikationsform eller en måde at signalere at mestre 'det gode liv'. Det er et interessant netværk af personer med forskelligt grundlag, evner og idérigdom. Men som alt på nettet, har man også mulighed for at zappe videre, hvis man mister interessen. Tingene går hurtigt, folk kommer til og andre visner hen. Hvad gør de, det lykkes for, for at holde interessen? Hvorfor eller hvad gør nogen blogs mere interessante end andre?

Hvad er det der gør at disse kvinder har brug for dette netværk, hvad er dets kvaliteter og er der negative sider af denne nye kommunikationsform? Hvad er det disse kvinder drømmer om? Er det at skabe en forretning, hvor de kan sælge deres kreationer? Er det at udveksle idéer? At få respons? Eller er det en drøm i sig selv at have en aktiv blog med mange læsere?

Har disse blogs inflydelse for identitetsdannelse? Hvis disse bloggere er kvinder, er deres identitet så ikke allerede funderet, eller kan man snakke om at det er deres kreative identitet, der her har mulighed for at blive dannet?

Mange af disse blogs indeholder artikler om bloggernes hverdagshistorier. Nogen har billeder af kreationer, andre igen en blanding. Kan man tale om at det er vigtigt for os at få den gode historie med? Når vi surfer rundt på disse kreative blogs, er det så for at få den gode historie, eller sammenligne os med andre som os selv, eller drømme os væk i et liv vi gerne selv ville at vi havde? Nogle af dem minder om dameblade, med kulørte billeder og lette artikler om alverdens der berører den moderne kvindes liv. Mange af dem har links til andre blogs, med lignende temaer, så når man først går igang opsluges man og man ved ikke altid hvor man føres hen, men inden man får set sig om, har man brugt en rum tid. Det er spændende og man lader sig gribe med.
Kan man sige at her har man mulighed for at 'lege' damebladsredaktør?

Den 'almindelige' danske kvinde har her mulighed for at komme ud med sit budskab. Det koster ikke noget, så alle kan være med. Man kan få mange læsere og er man aktiv, får man hurtig respons på sine indlæg. Men der er også et forum at kvinder der har gjort det så godt, at de kan begynde at leve af deres blog eller det netværk det har ført med sig.

Men kan man også tale om at kreativitet får en ny betydning med denne blogverden? Kan man sige at når man kreerer med hensigt på at udgive det man producerer på sin blog, får den kreative udfoldelse så en ny dimension? Man kan i hvert fald sige at man producerer med en målgruppe af en slags i tankerne. Man tænker undervejs i processen over hvordan det vil tage sig ud i forhold til bloggen. Det kunne både være hvordan det vil tage sig ud på billede, om man kan skrive en interessant artikel om det man producerer, om det passer til resten af bloggen eller om man måske kan inspirer andre til at lave det samme, eller eventuelt købe det man producerer.

Man kan også sige at det er interessant at bloggen ikke begrænser sig til det nære miljø, eller det lokale netværk. Her kan man komme i kontakt med hele verdenen og blive inspireret af alt mellem himmel og jord! Og kontakter kan skabes hurtigt og nemt og uden at koste. Man behøver måske ikke længere at rejse over på den anden side af jorden for at blive inspireret af andre og fremmede kulturer. Verden åbner sig for én på bloggen og man kan komme ud til verden i et snuptag.

Hurra for denne nye kommunikationsform!!!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar